måndag 27 maj 2013

Recension av Stjäla The Show

När Filippa satte sig på planet mot London för att upptäcka något nytt, och för att förverkliga sina stora teaterdrömmar, hade hon aldrig kunnat föreställa sig att livet skulle yttra sig som det gjort de senaste månaderna. Jagad galna hyresvärdar, underbetald och taskigt behandlad av diverse chefer, samt förförd utav både den ena och den andra killen från alla möjliga hörn av storstaden, bjuder London på något helt annorlunda, och främmande. Allt är dock inte endast svart eller vitt, och Filippa inser snart att man måste skruva upp tempot ett snäpp för att kunna leverera, något som öppnar dörrarna för nya möjligheter - och kanske även The Royal Drama School.

Så äntligen har Filippa, tack vare sin storslagna audition lyckats säkra en plats som elev på RoyDram, och nervös, förväntansfull samt ivrig att få visa upp sina talanger står hon, tillsammans med sina nyblivna klasskamrater - utanför den angivna salen dagen för terminsstart.
Första året visar sig dock innehålla allt annat än skådespel, och medan tiden fortlöper tar hon sig igenom allt från underliga lektioner i hur man andas och slappnar av, till elever som beter sig allt annat än propert och djupa lärare som beodrar de att slicka väggarna. Förvirrad, och med missmod, börjar Filippa snart att betvivla sin plats på skolan - men livet tar oanade vändningar, och tiden då hon ska få chans att glänsa visar sig ligga närmare framtiden än hon anar.

När Emmy Abrahamssons bok Only väg is upp, utkom under föregående år tog den Sverige med storm, och kritiken var övervägande positiv, mycket tack vare det lätta och humoristiska språket som med enkelhet fångar läsaren. Inte helt förvånande blev boken senare även nominerad till Augustpriset i kategorin Barn & Ungdom, men tog tyvärr inte hem titeln.
Stjäla The Show är uppföljaren till Only väg is upp, och fokuserar främst på Filippas tid på The Royal Drama School, där man får följa henne genom bokens tre delar - ett för varje år.
Lika precist och fint som i den föregående boken, öppnar författarinnan dörrarna till en värld olik alla andra,  och trots att humorn är där i exakt rätt ögonblick  finns det ett större djup och mer insikt i boken än jag upplevt tidigare. Samspelt med detta är huvudkaraktärens utveckling väldigt intressant, och det är tydligt hur hon mognar mer i sig själv, något som stärker boken och gör den om möjligt bättre!